Lördagsfix

Häromdagen bestämde jag att jag skulle göra Leilas Äpple- och kanelmuffins. Idag på morgon blev det av:) Så nu är jag laddad för en lång och härlig Vasaloppsfrukost imorgon. Dessa underbara små skapelser var otroligt goda! En perfekt fika som inte blir överdrivet sötsliskig.

Äppel- och kanelmuffins med crumble, 12 stora muffins

Muffinssmet grundrecept:
100 100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt
Fyllning:
3 3 st stora äpplen
1 1 msk smör till stekning
2 2 msk strösocker
2 2 tsk malen kanel
Smuldeg:
75 75 g kallt smör
2 2 dl havregryn
1 1 dl vetemjöl
1 1 dl strösocker

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

Skär äpplena i klyftor. Stek dem i smör, strösocker och kanel. Låt svalna.

Blanda äpplena med muffinssmeten och fyll formarna till 2/3 med smet.

Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.

Strö lite smuldeg på toppen av varje muffins.

Grädda i cirka 20 minuter om du gör stora muffins, 12-15 minuter om du gör små.

Efter bakningen tog jag mig en härlig springtur i det UNDERBARA vårvädret med en riktigt värmande sol:) Nu är det dags för mig att ta tag i lite plugg. Har missat lite i veckan så det blir till att ta till en liiiten del av lördagen.

Om Frida

En glad tjej som gillar livet. Mina stora intressen är foto, scrapbooking och hemmafix. Just i detta nu är jag väldigt inne på bakning av alla dess former och att sy. Provar alltså gärna på nya hobbys;) Har svårt för att sitta still, så har gärna mer än ett projekt på g:) Läser tredje och sista året på folkhälsovetenskapligt kandidatprogram i min hemstad Halmstad. Till hösten får vi för tillfället se vart vinden bär, men det lutar åt fortsatta studier mot en magisterexamen. Mitt motto är att njuta av livets alla dagar! och njuta är något man kan göra på många olika sätt:) Varje dag bör vara värd att leva!
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

