Underbra söndag

Så här dagen efter en lugn lördag skapas det en underbar söndag:) En söndag med mysig, lugn morgon och en massa fix och trix resten av dagen. Tjuvstartade min dag vi femsnåret i morse, vaknade av mig själv och kände det vanliga sprittet i tårna och tog mig upp. Efter en timmes plockande och fixande sa jag faktiskt till mig själv ”nehe, en söndag som denna är det faktiskt så att du går och lägger dig och sover en stund till”. Sagt och gjort haha.. Men innan det hann jag med att frysa in mitt livs första morotskaka som bakades igår kväll. Hittade ett recept i senaste Buffé tidning. Väldigt enkelt och helt klart smaskigt som tusan!

http://www.ica.se/recept?recipeid=713310

När jag sedan vaknade igen måste jag ju erkänna att jag var seg som sirap i huvudet.. Alltid bättre att gå upp tidigt:P Men kom upp och fick ihop en god frukost:) Har shoppat nya mysiga musliskålar och otroligt söta små äggkoppar. Jag är kär! Var i en underbar lite butik, småting, i Harplinge i fredags med H. Som sagt, jag är kär. Vill helst av allt plocka ihop butiken och montera upp det hela i mitt hem. Strösta kärleken för tillfället är vispskålar från IB Laursen. Dessa kommer inhandlas inom kort;) hihi…

Efter frukost blev det tid för hemmafix:) I like. Fick köpt lite ljuslyktor och annat mys. Så nu är även detta installerat.

I eftermiddags blev det en promenad (lång, blåsig och kall) till Cervera för att hämta min beställda Marimekko- skål. Äntligen! Sedan blev det en snabbvisit hos pappa för att sedan komma hem och fixa mysmiddag. Nu har jag precis kollat på Solsidan. Måste vara bästa serien någonsin! Hur sjuk som helst. Så nu är det bara Wallander som återstår av denna vecka och denna underbara söndag. Imorgon är det måndag och ny vecka:)                    Love Mondays<3

 

Morotskaka i långpanna

6 ägg

3 dl socker

skalet från 1 citron
1 krm salt
1/2 tsk kanel
200 g kokos
100 g malda eller finhackade nötter
1 1/3 dl vetemjöl
1 1/2 dl ströbröd
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
400 g färskost (av philadelphiatyp)
2 msk färskpressad citronjuice
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl siktat florsocker

Gör så här

Sätt ugnen på 200°C. Skala och finriv morötter. Vispa ägg, socker och skalet från citronen poröst. Blanda salt, kanel, kokos, malda eller finhackade nötter, vetemjöl, ströbröd, vaniljsocker och bakpulver. Rör ner i äggvispet tillsammans med morötterna. Häll i en smord långpanna (ca 25 x 45 cm). Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna. Bred på ett täcke av färskost (av philadelphiatyp), färskpressad citronjuice, vaniljsocker och siktat florsocker. Skär i bitar.

Om Frida

En glad tjej som gillar livet. Mina stora intressen är foto, scrapbooking och hemmafix. Just i detta nu är jag väldigt inne på bakning av alla dess former och att sy. Provar alltså gärna på nya hobbys;) Har svårt för att sitta still, så har gärna mer än ett projekt på g:) Läser tredje och sista året på folkhälsovetenskapligt kandidatprogram i min hemstad Halmstad. Till hösten får vi för tillfället se vart vinden bär, men det lutar åt fortsatta studier mot en magisterexamen. Mitt motto är att njuta av livets alla dagar! och njuta är något man kan göra på många olika sätt:) Varje dag bör vara värd att leva!
Det här inlägget postades i Hemmapyssel, iPhone foton, Recept. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Underbra söndag

  1. emelie skriver:

    Åh vad fint!!! Dina äggkoppar är jag avis på hihi <3

Kommentera

